STUDI KOMPARASI PERSEPSI KEMANFAATAN DAN KEMUDAHAN PENGGUNAAN APLIKASI MOBILE BANKING ANTARA GENERASI X, GENERASI Y, DAN GENERASI Z (Studi pada pengguna layanan mobile banking BCA di Kota Surakarta)

Authors

  • Ari Priyani UNIBA Surakarta, Indonesia
  • Siti Maryam UNIBA Surakarta, Indonesia
  • Burhanudin Ahmad Yani UNIBA Surakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v4i02.1006

Abstract

This study aims to determine differences in perceptions of usefulness and convenience between users of the BCA mobile banking application service in Generation X, Generation Y, and Generation Z. The samples used in the study were 90 respondents. In this study the method of sampling using accidental sampling which is a procedure based on accidental sampling. Data obtained directly by researchers from respondents' answers through a questionnaire consisting of several questions regarding the perception of use through the variable perceived usefulness and perceived ease of use. Based on the results of research conducted to users of BCA mobile banking services in generation X, generation Y, and generation Z in the city of Surakarta, it can be concluded that there is no significant difference in the perception variable benefits of the use of BCA mobile banking services in the city of Surakarta in the X generation , generation Y and generation Z, There is no significant difference in the perceived ease of use of the BCA mobile banking service in Surakarta in X generation, Y generation, and Z generation. Keywords: Usability, Ease, Mobile Banking, Generation

References

¬¬¬¬Afifah, F., & Widyanesti, S. (2017). Analisis penggunaan mobile banking dengan mengadopsi technology acceptance model (tam) (studi kasus pada bank central asia di jakarta). E-Proceeding of Management, 4(1), 46–52.

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Bilson, S. (2004). Panduan Riset Perilaku Konsumen. Jakarta: Gramedia Utama.

Fadlan, A., & Dewantara, R. Y. (2018). Pengaruh Persepsi Kemudahan dan Persepsi Kegunaan Terhadap Penggunaan Mobile Banking (Studi Pada Mahasiswa Pengguna Mobile Banking Universitas Brawijaya). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 62(1), 82–89.

Ghazali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hadi, S., & Novi, N. (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penggunaan Layanan Mobile Banking. Optimum: Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan, 5(1), 55–65.

Hapsara, R. F., & Sasongko, N. (2015). Pengaruh Kegunaan, Kemudahan, Risiko, dan Kepercayaan, Terhadap Pengguna Mobile Banking (Studi pada nasabah Bank BRI Kantor Cabang Solo Kartasura). 1(30), 77–87.

Hidayatullah, S., Waris, A., Devianti, R. C., Sari, S. R., Wibowo, I. A., & Made PW, P. (2018). Perilaku Generasi Milenial dalam Menggunakan Aplikasi Go-Food. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 6(2), 240–249.

Himawati, R. R. (2018). Pengaruh Persepsi Manfaat Dan Persepsi Kemudahan Terhadap Minat Menggunakan Mobile Banking Dengan Sikap Sebagai Variabel Interving (Studi Kasus pada PT. Bank Tabungan Negara (Persero), Tbk Kantor Cabang Syariah Solo).

Howe, N., & Nadler, R. (2012). WHY GENERATIONS MATTER : Ten Findings from LifeCourse Research on the Workforce.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2007). Manajemen Pemasaran, edisi kedua belas jilid 1 (12th ed.). Indonesia: PT Macanan Jaya Cemerlang.

Kurniawati, H. A., Winarno, W. A., & Arif, A. (2017). Analisis Minat Penggunaan Mobile Banking Dengan Pendekatan Technology Acceptance Model (TAM) Yang Telah Dimodifikasi. E-Journal Ekonomi Bisnis Dan Akuntansi, 4(1), 24–29.

Maryam, S. (2012). Statistik Induktif. SURAKARTA: UNIBA Press.

Masrek, M. N., Mohamed, I. S., Daud, N. M., & Omar, N. (2014). Technology Trust and Mobile Banking Satisfaction: A Case of Malaysian Consumers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 129, 53–58.

Mowen, J. C., & Minor, M. (2002). Perilaku Konsumen (5th ed.). Jakarta: Erlangga.

Nasri, W. (2011). Factors Influencing the Adoption of Internet Banking in Tunisia. International Journal of Business and Management, 6(8), 143–160.

Oertzen, A. S., & Odekerken-Schröder, G. (2019). Achieving continued usage in online banking: a post-adoption study. International Journal of Bank Marketing, 37(6), 1394–1418.

Pratomo, Y. (2019, May 16). APJII: Jumlah Pengguna Internet di Indonesia Tembus 171 Juta Jiwa. Retrieved from https://tekno.kompas.com/read/2019/05/16/03260037/apjii-jumlah-pengguna-internet-di-indonesia-tembus-171-juta-jiwa

Prawiramulia, G. (2014). Pengaruh Kualitas Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Mandiri (Studi pada Penguna Mandiri Mobile di Kota Bandung). 1–8.

Rahayu, I. S. (2015). Minat Nasabah Menggunakan Mobile Banking Dengan Menggunakan Kerangka Technology Acceptance Model (TAM) (Studi Kasus PT Bank Syariah Mandiri Cabang Yogyakarta). JESI (Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia), 5(2), 137.

Rizal, S., & Munawir. (2017). Pengaruh Kepuasan Nasabah Terhadap Menggunakan Mobile Banking ( M-Banking ) Pada Bank BCA Cabang Banda Aceh. Jurnal Ekonomi Dan Teknologi (EMT), 1(2), 68–78.

Rusfianto, M., Widiartanto, & Prabawani, B. (2016). Pengaruh Persepsi Manfaat, Kemudahan Penggunaan, dan Kepercayaan Terhadap Sikap Penggunaan Layanan Internet Banking (Studi komparasi Pada Nasabah Pengguna Internet Banking Bank Mandiri Semarang Berdasarkan Tingkat Pendapatan). (1989).

Saifi, M., Imandari, F., & Astuti, E. S. (2013). Pengaruh Persepsi Kemanfaatan Dan Persepsi Kemudahan Terhadap Minat Berperilaku Dalam Penggunaan E-Learning. Jurnal Ilmu Administrasi.

Sebayang, A. A. (2017). Pengaruh Risiko, Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan, dan Electronic Word of Mouth terhadap Penggunaan Layanan Mobile Banking (p. 93). p. 93.

Sidharta, I., & Sidh, R. (2014). Pengukuran Persepsi Manfaat Dan Persepsi Kemudahan Terhadap Sikap Serta Dampaknya Atas Penggunaan Ulang Online Shopphing Pada E-Commerce. Jurnal Computech & Bisnis, 8(2), 92–100.

Sihombing, I. K., Dewi, I. S., & Rahmad, B. (2019). Analisis Perbandingan Persepsi Konsumen Toko Ritel Modern dan Toko Ritel Tradisional Desa Mulyorejo Deli Serdang. 76–81.

Sugiyono. (2003). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Pusat Bahasa Depdiknas.

________. (2010). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.

________. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitas, dan Kombinasi (Mixed Method) (Sutopo, Ed.). Bandung: Alfabeta.

_________. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Afabeta.

Yasa, N. N., Ratnaningrum, L. P. R. A., & Sukaatmadja, P. G. (2014). the Application of Technology Acceptance Model on. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 16(2), 93–102.

Yuliansyah, Y. (2017). Analisis Pengaruh Layan Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Pembantu Kaliurang Yogyakarta. Chemosphere, 7(1), 13–19.

Yustisia, N. (2016). Teori Generasi. Retrieved from https://dosen.perbanas.id//teori-generasi/

Downloads

Published

2020-08-19

How to Cite

Priyani, A., Maryam, S., & Yani, B. A. (2020). STUDI KOMPARASI PERSEPSI KEMANFAATAN DAN KEMUDAHAN PENGGUNAAN APLIKASI MOBILE BANKING ANTARA GENERASI X, GENERASI Y, DAN GENERASI Z (Studi pada pengguna layanan mobile banking BCA di Kota Surakarta). JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 4(02). https://doi.org/10.29040/jie.v4i02.1006

Citation Check

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>