Praktik Pemasaran TikTok Shop Ditinjau Dari Etika Bisnis Islam

Authors

  • Dudung Maulana Universitas pelita Bangsa, Indonesia
  • MH Ainulyaqin Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • LI Achmad Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • Kisanda Misiden Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • S Mamun Universitas Pelita Bangsa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v10i2.13370

Keywords:

Marketing Practices, E-Commerce, TikTok Shop, Business Ethics

Abstract

This research discusses TikTok Shop marketing practices in terms of Islamic business ethics. Business ethics is the foundation of today's business because buyers and sellers do not meet face to face. The foundation of Islamic business ethics is applied in the TikTok Shop marketing strategy, emphasizing the principles of honesty, responsibility, no fraud, keeping promises, and generous service. The implication is that mutual trust is built between buyers, sellers and the TikTok online shop. This research method uses a qualitative method using a literature review study approach. Data sources come from scientific journals that are relevant to the research topic, accessed through various academic database sources (Google Scholar, Publish or Perish, Open Knowledge Maps, Moraref), official journal websites, and institutional repositories. In the results of his research, TikTok Shop marketing can make a positive contribution in safeguarding assets by providing a trading platform that is transparent, fair and in accordance with Islamic business ethics.

References

Adi Ahdiat. (2024). Penetrasi Internet di Indonesia Capai 79% pada 2024. Januari. https://survei.apjii.or.id/survei/

Ainulyaqin, M. H., & Edy, S. (2024). Dampak Fenomena E-Commerce Pada Tingkat Penjualan Di Pasar Tradisional Ditinjau Dari Psikologi Dan Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 10(1), 270-284.

Al Mustaqim, D. (2023). PRINSIP SYARIAH DALAM OPERASIONAL ONLINE SHOP : ANALISIS FATWA DSN-MUI No. 146/DSN-MUI/IX/2021. AB-JOIEC: Al-Bahjah Journal of Islamic Economics, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.61553/abjoiec.v1i1.9

Alfayed, E., Ramadeli, L., Agnestasia, R., Amalina, V., Swid, Z. H. O., & Riofita, H. (2023). Analisis Strategi Pemasaean Dan Penjualan E-Commerce Pada TikTokshop. Jurna; Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 1(2), 195–2021.

Amari, R. O. (2023). TINJAUAN ETIKA BISNIS ISLAM TERHADAP STRATEGI PEMASARAN APLIKASI TIKTOK SHOP. 31–41.

Anti Fitriyatul Lailiyah, I. F., & Fageh, A. (2023). Jual Beli Online Melalui Market Place TikTok Shop Dalam Perspektif Qowaid Fiqqiyah. Bussman Journal: Indonesian Journal of Business and Management, 3(2), 658–676.

Chasanah, N., Luhita, T., & Fandestika, S. R. (2018). Implementasi E-Service Quality Pada E-Commerce Komunitas Muslimah Enterpreneur. Dinamika Rekayasa, 14(1), 29. https://doi.org/10.20884/1.dr.2018.14.1.204

Cindy Mutia Annur. (2023). Jumlah Pengguna TikTok Global Bertambah Lagi pada Kuartal I-2023. 06 Juli. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/07/06/jumlah-pengguna-TikTok-global-bertambah-lagi-pada-kuartal-i-2023

Faina, L. (2024). Analisis Tingkat Kesesuaian Syariah Dalam Proses Produksi Pewangi “Fresh†Laundry Pada Roicool Cipta Mandiri. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 10(1).

Febriana Sari, P., & Fatrianto Suyatno, D. (2023). Pengukuran Kualitas Layanan Pada Aplikasi TikTok Shop Menggunakan Metode E-Servqual Dan IPA (Importance Performance Analysis). Journal of Emerging Information Systems and Business Intelligence, 4(2), 126–135.

Hariyanto, S., & Wahyudi, A. (2023). Digital Business Ethics the Role of Government Policy on TikTok Shop Indonesia License Revocation. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 8(4), 903–918.

Hasibuan, J., Edy, S., & Ainulyaqin, M. H. (2024). Analisis Praktik Giveaway Dalam Jual Beli Online pada Perspektif Ekonomi Syariah: Studi pada Oflaila_Busana. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(1), 737-748.

Hendra Riofita. (2023). ANALISIS STRATEGI PEMASARAN DAN PENJUALAN E-COMMERCE PADA TIKTOK SHOP. 1(2), 195–201.

Marbun, B., & Rasyid, A. (2022). Pengaruh TikTok shop terhadap motif belanja online mahasiswa universitas Islam riau. Jurnal Ilmu Komunikasi, 11(2), 29–40.

Marwiyah, S. L., Ainulyaqin, M. H., & Edy, S. (2023). Analisis Pengaruh Perilaku Konsumtif Dan Tingkat Pendapatan Terhadap Online Shopping Pada E-Commerce Shopee Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(3), 4279-4294.

Nasution, A. M., & Nawawi, Z. M. (2022). Pemanfaatan Sosial Media TikTok sebagai Strategi Promosi dalam Berwirausaha Persfektif Ekonomi Islam. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen (JIKEM), 2(2), 3155–3163. https://ummaspul.e-journal.id/JKM/article/view/4784/2013

Nurhajijah Zulfa, Nila Nur Millah, Nuratin, K. N. (2023). Konsep maqashid syariah dalam praktik strategi pemasaran TikTok dengan landasan etika bisnis Islam. Konsep Maqashid Syariah Dalam Praktik Strategi Pemasaran TikTok Dengan Landasan Etika Bisnis Islam, 1(2), 79–94. https://doi.org/10.61553/abjoiec.v1i2.64

Oktaviani, L., Anwar, Z., & Sholiha, I. (2023). Strategi Penjualan di Aplikasi Tik Tok Dalam Perspektif Pemasaran Konvensional dan Pemasaran Syariah. At-Tasharruf" Jurnal Kajian Ekonomi Dan Bisnis Syariah", 5(2), 71–81. https://doi.org/10.32528/at.v5i2.1022

Perdana Oskar, D., Wenda Prinoya, R., Novita, W., & Johan, H. (2022). E-Commerce, Literasi Keuangan dan Gaya Hidup terhadap Perilaku Konsumtif Berbelanja Online melalui Platform TikTok. Jurnal Ekobistek, 11, 442–447. https://doi.org/10.35134/ekobistek.v11i4.434

Prameswary, T. N., & Suryaningsih, S. A. (2020). Penerapan Prinsip Etika Bisnis Islam di Lazizaa Chicken & Pizza Kedungturi Sidoarjo. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 3(3), 54–66. https://doi.org/10.26740/jekobi.v3n3.p54-66

Putri, D. F., & Yuliani, Y. (2023). Implikasi Etika Bisnis Dalam Perdagangan Internasional: Tinjauan Terhadap Kegiatan Ekspor Dan Impor. Jurnal Ilmiah Manajemen, Bisnis Dan Kewirausahaan, 3(2), 119–130. https://doi.org/10.55606/jurimbik.v3i2.457

Qiromah, U., Edy, S., & Ainulyaqin, M. H. (2024). Analisis Strategi Marketing Mix pada Esteh Indonesia dalam Perspektif Ekonomi Islam. Economic Reviews Journal, 3(1), 312-329.

Rehatalanit, Y. L. R. (2016). Peran E-Commerce Dalam Pengembangan Bisnis. Jurnal Teknologi Industri, 5, 63–69.

Renata, D. A. (2023). Penerapan Etika Bisnis Islam Dan Dampaknya Terhadap Kemjauan Bisnis Skincare Brand Sheriz Pada Marketplace Tik Tok Shop Dengan Sistem Affiliate. Hawalah: Kajian Ilmu Ekonomi Syariah, 2(1), 19–27. https://doi.org/10.57096/hawalah.v2i1.27

Rinawati, I., Anas, M. Y. A., & Manan, Y. M. (2021). Implementasi Etika Bisnis Islam Dalam Perspektif Manajemen Pemasaran. Al Iqtishadiyah Jurnal Ekonomi Syariah Dan Hukum Ekonomi Syariah, 7(2), 126. https://doi.org/10.31602/iqt.v7i2.5706

Sari, M. N., Septrizarty, R., Farlina, W., Kahar, A., & Nurofik, A. (2022). Analysis Of Msme Business Strategies Through The Utilization Of Social Media TikTok Shop. Journal of Economic and Management Scienties, 5(1), 1–9.

Zulfa, N., Millah, N. N., Nuratin, N., & Novitasari, K. (2023). Konsep Maqashid Syariah Dalam Praktik Strategi Pemasaran TikTok Dengan Landasan Etika Bisnis Islam. AB-JOIEC: Al-Bahjah Journal of Islamic Economics, 1(2), 79–94. https://doi.org/10.61553/abjoiec.v1i2.64

Downloads

Published

14-07-2024

How to Cite

Maulana, D., Ainulyaqin, M., Achmad, L., Misiden, K., & Mamun, S. (2024). Praktik Pemasaran TikTok Shop Ditinjau Dari Etika Bisnis Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 10(2), 1410–1421. https://doi.org/10.29040/jiei.v10i2.13370

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)