ANALISA PENGARUH PENGUASAAN IPTEK, KEAHLIAN PRAKTIK, DAN KETRAMPILAN INTERPERSONAL MAHASISWA TERHADAP KUALITAS PENDIDIKAN DI PERGURUAN TINGGI

Authors

  • Ari Wibowo STMIK Sinar Nusantara Surakarta, Indonesia
  • Bambang Satrio Nugroho STMIK Sinar Nusantara Surakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v6i2.6221

Abstract

Education is one solution to improve the quality of human resources. Learning from Japan and Hong Kong, developed countries with the best quality education in the world, the education system prioritizes knowledge, practical skills, and interpersonal skills. This study aims to determine the effect of mastery of science and technology, practical skills, and interpersonal skills on the quality of education. Data collection was done online via google form using a structured questionnaire. A total of 76 samples The study was recruited using purposive sampling method. This research uses tools SmartPLS statistical analysis to process data. The results of the study show the mastery of science and technology and practical skills have a significant positive effect on the quality of education. Meanwhile, interpersonal skills have no effect on the quality of education. The value of R2 = 0.589 explains that about 59% of the variance of the variable quality of higher education is caused by the variables of Mastery of Science and Technology and Practical Skills in the model.

References

Aprina Chintya. (2016). Peningkatan Kualitas Pendidikan di Perguruan Tinggi Melalui Total Quality Management (TQM) Dalam Menyongsong Masyarakat Ekonomi Asean (MEA). RI’AYAH, 1, 73–87.

Atmawati, A., Samsudi, S., & Sudana, I. M. (2017). Keefektifan Pelaksanaan Praktek Kerja Lapangan Berbasis Industri pada Kompetensi Keahlian Teknik Audio Video. Journal of Vocational and Career Education, 2(2).

Gulo, E. (2021). Inovasi IPTEK dan Mutu Pendidikan dan Berintegritas. Seminar Nasioanal Pendidikan TinggiHukum Berintegritas Dan Berbasis Teknologi, 7(2), 523–546.

Himma, M. (2017). Analisis Kemampuan Interpersonal Skill Mahasiswa dalam Hubungannya dengan Capaian Prestasi Akademik ( Survei pada Mahasiswa Politeknik Negeri Malang Jurusan Administrasi Niaga ). Prosiding PRO POLTEK.

Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Research & Learning in Faculty of Education Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi ( Iptek ) dalam Pendidikan. JPdK Jurnal Pendidikan dan Konseling, 3.

Pelipa, E. D., & M. Anna. (2019). Pengaruh Edupreneurship dan Praktek Kerja Terhadap Kemampuan Life Skill Mahasiswa. JURKAMI Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(1), 20–25.

Rahdiyanta, D., Hargiyarto, P., & Asnawi, A. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Praktik Berbasis Collaborative Skill Sebagai Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Tinggi Vokasi. Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin, 1(1), 1.

SA. Nulhaqim, RD. Heryadi, R. Pancasilawan, M. F. (2016). Peranan Perguruan Tinggi dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Indonesia untuk Menghadapi Asean Community 2015 Studi Kasus Universitas Indonesia, Universitas Padjadjaran, Institut Teknologi Bandung. SOCIAL WORK JURNAL, 6(2), 154–272.

Santosa, P. I. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Pengembangan Hipotesis dan Pengujiannya Menggunakan SmartPLs (Giovanny (ed.); 1st ed.). Andi.

Sigit, S. (2015). Penelitian Pendidikan (Sugiyanto (ed.); 3rd ed.). UNS Press.

Singgih, M. L., & Rahmayanti. (2008). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kualitas Pendidikan pada Perguruan Tinggi. Prosiding Seminar Nasional Teknoin, 133–141.

Sugiyono. (2006). Statistika untuk Penelitian (N. Apri (ed.)). Alfa Beta Bandung.

Downloads

Published

2022-08-15

How to Cite

Wibowo, A., & Nugroho, B. S. (2022). ANALISA PENGARUH PENGUASAAN IPTEK, KEAHLIAN PRAKTIK, DAN KETRAMPILAN INTERPERSONAL MAHASISWA TERHADAP KUALITAS PENDIDIKAN DI PERGURUAN TINGGI. JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 6(2), 1259–1267. https://doi.org/10.29040/jie.v6i2.6221

Citation Check