THE EFFECT OF PRICE DISCOUNTS AND PROMOTION ON PURCHASING WITH WORD OF MOUTH AS A MODERATING VARIABLE

Authors

  • Frans Sudirjo Universitas 17 Agustus 1945 Semarang, Jakarta, Indonesia
  • Fitri Novilia Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
  • Hadiansyah Ma’sum Politeknik LP3I, Indonesia, Indonesia
  • Helmina br. Ginting Universitas Tama Jagakarsa, Indonesia, Indonesia
  • Rudi Kurniawan Politeknik LP3I, Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v8i1.11992

Abstract

Abstract Price discounts are one of the factors that researchers believe can influence consumer purchasing decisions and are even the main factor that consumers take into account, especially for products that are not too much different in quality. Apart from price cuts, researchers also believe that promotional factors can also influence purchasing decisions due to the expanding market share and the increasing number of potential consumers who know about a product. Therefore, this research aims to analyze the effect of price discounts on purchasing decisions. Different from previous research, this research adds the Word of Mouth variable as a moderating variable. This research is qualitative research with an explanatory approach. The data used in this research is primary data that researchers obtained from the questionnaire method of 300 Shopee application users consisting of 150 sellers and 150 buyers. The questionnaire is in the form of multiple choices containing the words strongly agree-strongly disagree. These data were analyzed using the smart PLS 4.O method. Keywords : Price Discounts, Promotion, Purchasing, Word of Mouth

References

REFERENCES

Abdurahman, S. (2016). Metodologi Penelitian. Sinar Grafika.

Alghifari, A. F. (2021). Pengaruh Diskon, Kualitas Website, Persepsi Risiko Dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Pembelian Pada Online Shop Shopee: Studi Pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Purwokerto. Derivatif Jurnal Manajemen, 15(2), 2223–2236.

Anggelina, R. T. (2022). Analisis Pengaruh Periklanan Dan Promosi Penjualan Terhadap Keputusan Pembelian. Business And Enterpreneurship Journal (Bej), 2(2). Https://Doi.Org/10.57084/Bej.V2i2.771

Ardhya, B. N. (2019). Pengaruh Promo Terhadap Minat Beli Konsumen (Study Pada Promosi, Cashback Dan Diskon Terhadap Minat Beli Konsumen Di Restaurant Mister Baso Di Mall Cbd Cileduk). Indikator: Jurnal Ilmiah Manajemen & Bisnis, 3(3), 128–140. Http://Publikasi.Mercubuana.Ac.Id/Index.Php/Indikator

Arimbi. (2020). Pengaruh Digital Marketing Terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Kasus Pada Pengguna Aplikasi Shopee. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi,Yogyakarta.

Assauri, S. (2009). Manajemen Pemasaran Konsep Dasar Dan Strategi, Edisi Pertama. Raja Grafindo Persada.

Dinawan. (2011). Analisis Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Konsumen Yamaha Mio Pt Harpindo Jaya Semarang). Jurnal Sains Pemasaran Indonesia, 9(3), 14.

Evelina, N. (2012). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Harga, Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Kartu Perdana Telkomflexi (Studi Kasus Pada Konsumen Telkomflexi Di Kecamatan Kota Kudus Kabupaten Kudus). Diponegoro Journal Of Social And Politic, 5(1), 1–11. Http://Ejournals1.Undip.Ac.Id/Index.Php/

Famelia, A. (2021). Pengaruh Digital Marketing Dan Potongan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pada Mahasiswa Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Medan Area Di Platform Belanja Shopee. Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Medan Area, 4(1), 1–90.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program (Ibm. Spss). Univrsitas Dipenogoro.

Hasanah, K. (2015). Promosi Katalog , Harga Dan Keputusan Pembelian Di Indomaret (Studi Kasus Pada Konsumen Indomaret Kota Madiun). Jurnal Jibeka, 9(1), 65–69.

Jonathan Sarwono. (2016). Meode Penelitian Kualitatif Dan Kuantitatif. Graha Ilmu.

Kotler, P. T. (2017). Manajemen Pemasaran. Jilid Iiedisi Ketiga Belas.B. Sabran (Trans.). Erlangga.

Kurnianty, M. (2021). Terhadap Keputusan Pembelian Di Marketplace Shopee ( Studi Kasus Pada Mahasiswa Ekonomi Dan Bisnis Umsu ). Skripsi, 6(2), 4.

Muhammad Gigih Made. (2019). Pengaruh Promosi Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Surat Kabar Harian Suara Merdeka. Neliti.Com, 4(2), 1–12.

Philip, K. (2013). Manajemen Pemasaran: Analisis Perencanaan Implementasi Dan Pengendalian. Gramedia Pustaka Utama.

Pramadhika, A. (2013). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Citra Merk Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Konsumen Smartphone Samsung Wilayah Kota Semarang). In Nber Working Papers. Http://Www.Nber.Org/Papers/W16019

Putra, E., Kumadji, S., & Yulianto, E. (2016). Pengaruh Diskon Terhadap Minat Beli Serta Dampaknya Pada Keputusan Pembelian (Study Pada Konsumen Yang Membeli Produk Diskon Di Matahari Department Store Pasar Besar Malang). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 38(2), 184–193.

Sarstedt, M., M. Ringle, C., Smith, D., Reams, R., & Hair Jr, J. F. (2014). Partial Least Squares Structural Equation Modeling (Pls-Sem): A Useful Tool For Family Business Researchers. Journal Of Family Business Strategy, 5(1), 105–115.

Sinambow, S., & Trang, I. (2015). Pengaruh Harga, Lokasi, Promosi Dan Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Pada Toko Komputer Game Zona Mega Mall Manado. Jurnal Emba, 3(3), 300–311.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D.

Sulistiono, A., Wahyu Fitriadi, B., & Muhamad Pauzy, D. (2022). Pengaruh Lokasi Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian. Jisma: Jurnal Ilmu Sosial, Manajemen, Dan Akuntansi, 1(3), 363–368. Https://Doi.Org/10.59004/Jisma.V1i3.63

Tjiptono, F. (2015). Pemasaran Jasa. Bayumedia Publishing.

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

Sudirjo, F., Novilia, F., Ma’sum, H., Ginting, H. br., & Kurniawan, R. (2023). THE EFFECT OF PRICE DISCOUNTS AND PROMOTION ON PURCHASING WITH WORD OF MOUTH AS A MODERATING VARIABLE. JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 8(1). https://doi.org/10.29040/jie.v8i1.11992

Issue

Section

Articles

Citation Check

Most read articles by the same author(s)