FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI GAYA HIDUP SYARIAH, TINGKAT BONUS, BEBAS BIAYA ADMINISTRASI DAN TINGKAT KEAMANAN TERHADAP KEPUTUSAN NASABAH MEMILIH PRODUK TABUNGAN EASY WADIAH (STUDI KASUS BANK SYARIAH INDONESIA KC MEDAN GAJAH MADA)

Authors

  • Haritz Harahap Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Atika Atika Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Nurul Jannah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v7i2.10272

Abstract

This study aims to determine the extent to which the Effect of Sharia Lifestyle, Bonus levels, Free Administration Fees and the level of security on Customers' Decisions to Choose Easy Wadiah Savings Products (Case Study of Bank Syariah Indonesia Kc Medan Gajah Mada. This research uses a quantitative approach with sampling using the non-probability Sampling.The type of data used in this study is Primary Data obtained from questionnaires filled out by respondents directly.Secondary data comes from books, journals, research results, practical work reports and related to the author's research object.In In this research, the population to be taken is all customers of BSI KC Medan Gajah Mada in 2022 as many as 9,950 people.The analysis tool uses multiple linear regression analysis.The results show that simultaneously shows Sharia Lifestyle (X1), Bonus level (X2), Free Cost (X3) and level of security (X4) have a significant positive effect on customer decisions at BSI KC Medan Gajah Mada. This has been proven by the Fcount value of 552.773 with a significance value of 0.000. Because the significance value (α) <0.05, namely 0.000 <0.05 and for the value of Fcount > Ftable, namely 552.773 > 3.39. So it can be stated that simultaneously sharia lifestyle (X1), bonus level (X2), free of charge (X3) and security level (X4) have a significant influence on customer decisions.

Author Biography

Haritz Harahap, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Program Studi Perbankan

References

Darojatun, R. (2018). Tren Produk Halal, Gaya Hidup Syar’i Dan Kesalehan Simbolik: Studi Tentang Muslim Kelas Menengah. Wardah, 154.

Isnaini Harahap dan M.Ridwan. 2016. The Handbook Of Islamic Economics. Medan: Febi Press.

M. Ridwan, dkk. 2013.Ekonomi Pengantar Mikro dan Makro Islam. Bandung

Hakim, A. Q. dan A. (2019). Pengaruh Pengetahuan, Gaya Hidup, Pertimbangan Halal-Haram, dan Faktor Sosial terhadap Keputusan Menggunakan Kartu Kredit Syariah. Prosiding Dari Konferensi Akuntansi Dan Keuangan, 1, 1–8. https://doi.org/10.20885/ncaf.vol1.art1

Hardiyanti, H. (2022). Pengaruh Pola Gaya Hidup Nasabah Terhadap Pengguna Aplikasi Mobile Banking di Kudus. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(1), 335. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i1.4596

Khairi, K., Nursalim, E., & Parno, P. (2018). Pengaruh Pendapatan Bagi Hasil dan Pemberian Bonus terhadap Loyalitas Nasabah di Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Sangatta. International Journal Ihya’ ’Ulum Al-Din, 20(1), 17–40. https://doi.org/10.21580/ihya.20.1.2729

Kebijakan, P., Terhadap, M., & Bisnis, K. (2021). Pengaruh Kebijakan Moneter Terhadap Kinerja Bisnis Perbankan Syariah. Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis, 21(2), 215–225. https://doi.org/10.30596/jrab.v21i2.7682

Kotler dan Gary Amstrong. (2016). Dasar-dasar Pemasaran.Jilid 1, Edisi Kesembilan.Jakarta: Erlangga. https://doi.org/10.21580/125

Nurdin, I. M. (2020). Pengaruh Pelayanan Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Pada Mahasiswa Perbankan Syariah IAIN Palu). Jurnal Ilmu Perbankan dan Keuangan Syariah, 94.

Nursalim, E. (2019). Konsep Produk Tabungan Pada Bank Syariah (Produk Tabungan Wadi’ahdan Mudharabah). At-Tawazun, 96.

M. Mudavi Al-Haqqi, Tengku Mahesa Khalid, & Lestary Fitriayany. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Produk Mudharabah Terhadap Keputusan Nasabah Menabung Pada Bank Syariah Indonesia (BSI) KC Dumai. Al-Hisbah Jurnal Ekonomi Syariah, 2(2), 41–54. https://doi.org/10.57113/his.v2i2.56

Rahmad Kurniawan, W. A. (2022). Regulasi Dan Implementasi Biaya Administrasi Pada Perbankan Syariah. Jurnal Ilmu Hukum Tambun Bungai, 109.

Risnawati, R., & Syaparuddin. (2021). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Menabung di Bank Syariah di Indonesia (Studi Kasus Pada Ibu-Ibu Milenial di Kabupaten Bone). Al-Iqtishad: Jurnal Ekonomi, 13(1), 1–19. www.ojk.go.id

Rosidi, A. (2021). Pengaruh Pengetahuan Produk, Biaya Administrasi Dan Bagi Hasil Terhadap Minat Masyarakat. Jurnal Ilmu Ekonomi JIE, 5(3), 444–450. https://doi.org/10.22219/jie.v5i3.15257

Tarigan, W. J., Tarigan, V., & Purba, D. S. (2022). Pengaruh Potongan Harga Dan Bonus Terhadap Pembelian Konsumen Alfamart Perumnas Batu 6 Pematangsiantar. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 10(3), 433–444. https://doi.org/10.37641/jimkes.v10i3.1391

Ulya, Z., Yahya, M., & Anggrainingsih, D. W. (2022). Pengaruh promosi, motivasi, dan biaya administrasi terhadap keputusan masyarakat memilih produk tabungan emas. Jurnal Investasi Islam, 6(2), 173–186. https://doi.org/10.32505/jii.v6i2.3735

Wati, I., & Sudiarti, S. (2021). Pengaruh Gaya Hidup Halal Dan Teknologi Informasi Terhadap Keputusan Generasi ZDalam Memanfaatkan Jasa Bank Syariah (Studi Kasus Di Kepenghuluan Bagan Bhakti, Kecamatan Balai Jaya). JIMPAI (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Agama Islam), Volume 1(No 2), 1–11.

Soemitra, Andri. 2017. Bank dan lembaga Keuangan Syariah, kencana Prenadamedia Group.

Suwatno, D. J. (2016). Manajemen SDM dalam Organisasi Publik dan Bisnis. Bandung : Alfabeta.

Tarigan Zelfia, M., & Zulhilmi, M. (n.d.). Pengaruh Pengetahuan , Modal Investasi Awal Dan Persepsi Risiko Terhadap Keputusan Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Untuk Berinvestasi Di Ipot The Influence Of Knowledge , Initial Investment Capital And Perception Of Risk On The Decision Of Stu. 4(2), 136–146.

Downloads

Published

2023-08-03

How to Cite

Harahap, H., Atika, A., & Jannah, N. (2023). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI GAYA HIDUP SYARIAH, TINGKAT BONUS, BEBAS BIAYA ADMINISTRASI DAN TINGKAT KEAMANAN TERHADAP KEPUTUSAN NASABAH MEMILIH PRODUK TABUNGAN EASY WADIAH (STUDI KASUS BANK SYARIAH INDONESIA KC MEDAN GAJAH MADA). JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 7(2). https://doi.org/10.29040/jie.v7i2.10272

Issue

Section

Articles

Citation Check