PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN SINTETIK DENGAN BAHAN AJAR GAMIFIKASI: KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS (SELF-EFFICACY)

Authors

  • Cindy Safitri Fakultas Tarbiyah dan Kependidikan/ Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Islam Negeri Raden Intan, Indonesia
  • Ruhban Maskur Fakultas Tarbiyah dan Kependidikan/ Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Islam Negeri Raden Intan, Indonesia
  • Rizki Wahyu Yunian Putra Fakultas Tarbiyah dan Kependidikan/ Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Islam Negeri Raden Intan, Indonesia
  • Nurhasanah Lenni Fakultas Tarbiyah dan Kependidikan/ Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Islam Negeri Raden Intan, Indonesia
  • Ahmad Sodiq Fakultas Tarbiyah dan Kependidikan/ Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Islam Negeri Raden Intan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v5i2.2462

Abstract

This research aims to know the influences of synthetic learning model assisted by gamification teaching materials on mathematical communication skills in terms of Self-Efficacy. This research is kind of Quasy Experiment Design by adopting Posttest Only Control Design. The technique sampling is taken by Non Probability Sampling using Porposive Sampling technique. The researcher used ANOVA (one way in different cells) in calculating the data. The result of this research showed that there is an influence of synthetic learning model assisted by gamification teaching materials on mathematical communication skills in terms of Self-Efficacy, students communication ability using gamification were better than conventional technique. In addition, there is an influence between Self-Efficacy(high, medium, and low) on students’ mathematical communication. Futhermore, there is no interaction between synthetic learning model by using gamification in terms of Self-Efficacyon students’ mathematical communication skills. Keywords: Synthetic Learning Model, Gamification Self-Efficacy

References

Arzita, O. M. (2021). Mengembangkan Kemampuan Komunikas Matematis Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Probing Prompting. Semadik, 3(1), 52-59.

Eliza, R., & Aulia, F. (2017). Pembelajaran Matematika dengan Model Search, Solve, Create and Share (SSCS) di MAN 1 Muara Labuh. Math Educa Journal, 1(2), 200-210.

Febriyanto, B., Haryanti, Y. D., & Komalasari, O. (2018). Peningkatan pemahaman konsep matematis melalui penggunaan media kantong bergambar pada materi perkalian bilangan di Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 32-44.

Hasanah, A. (2021). Penerapan Model Penerapan Model Pembelajaran Interaksi Sosial Untuk Meningkatkan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan, 9(1), 22-32.

Hendriana, H., & Kadarisma, G. (2019). Self-efficacy dan kemampuan komunikasi matematis siswa SMP. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 3(1), 153-164.

Jaya, F. (2018). Pengaruh Pemahaman Model Active Learning, Kemampuan Merancang, Dan Sikap Profesi Guru Terhadap Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Di Madrasah Tsanawiyah Negeri (MTsN) Kota Medan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Meddan).

Meinalufi, Y., Supandi, S., & Harun, L. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 3(2), 122-129.

Nurdyansyah, N., Arifin, M. B. U. B., & Rosid, M. A. (2021). Pengembangan Media Alat Peraga Edukatif Interaktif (APEI) Laboratorium Bengkel Belajar Berbasis Custom By User. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1), 54-71.

Pramusinta, Y., & Rifanah, F. D. (2020). The Effect of Synectic Learning Models in Developing Student Creativity. Madrosatuna: Journal of Islamic Elementary School, 4(2), 89-94.

Putri, J. G. S., & Alamin, R. Y. (2021). Perancangan Boardgame tentang Sejarah Aliran Gaya Desain dengan Metode Gamifikasi Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Sains dan Seni ITS, 9(2), F170-F177.

Rahmah, A. N., Zulkarnain, Z., & Hutapea, N. M. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Model Problem Based Learning Untuk Memfasilitasi Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik Kelas VII SMP/MTs. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 125-138.

Ratnaningsih, C. (2020). Jelajah Alam Sekitar Dengan Strategi Partisipatif Dan Pendekatan Sistem Among Sebagai Suatu Upaya Meningkatkan Minat Dan Prestasi Belajar Himpunan Siswa Kelas Vii J Smp N 1 Cikampek. Pasundan Journal of Mathematics Education Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1).

Rembulan, A., & Putra, R. W. Y. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Gamifikasi pada Materi Statistika Kelas VIII. JMPM: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 3(2), 84-98

Saraswati, L. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Matematika pada Materi Lingkaran bagi Siswa Kelas VI di MI Ma'arif Polorejo (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Sari, L. K. (2020). Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Kesiapan Belajar Mahasiswa (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang).

Silvi, F., Witarsa, R., & Ananda, R. (2020). Kajian Literatur tentang Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dengan Model Problem Based Learning pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 3360-3368.

Sutiono, S. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen Melalui Pembelajaran Model Sinektik Kelas XI IPA3 SMA Negeri 1 Kencong Tahun Ajaran 2019-2020. Jurnal Edukasi, 7(3), 16-21.

Tambunan, L. (2021). Implementasi Pembelajaran Cooperative Learning dan Locus of Control dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1051-1061.

Umami, R. (2021). Pengembangan instrumen tes untuk mengukur Higher Order Thinking Skills (HOTS) berorientasi Programme for International Student Asessment (PISA) pada peserta didik. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika), 7(1), 57-68.

Downloads

Published

2021-07-11

How to Cite

Safitri, C., Maskur, R., Yunian Putra, R. W., Lenni, N., & Sodiq, A. (2021). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN SINTETIK DENGAN BAHAN AJAR GAMIFIKASI: KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS (SELF-EFFICACY). JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 5(02), 866–873. https://doi.org/10.29040/jie.v5i2.2462

Citation Check