MODEL CASH BACK JUAL BELI PAKET LEBARAN PERSPEKTIF EKONOMI SYARIAH

Authors

  • Wullan Juwita Universitas Majalengka, Indonesia
  • E. Mulya Syamsul
  • Abu Syhabudin

Keywords:

Basic Needs Package, Cash Back, Consumer Perception, Eid Savings

Abstract

This study examines the mechanism and consumer perception of the Ceria Eid Savings Package program conducted by a business owner in Village Cigasong. The program offers basic needs and children’s gift packages (My Baby) that can be paid daily over a 300-day period, with a cashback incentive as an added appeal. The research method used is interviews with three sources: the business owner (Mrs. Lina Marlina) and two consumers (Mrs. Eni Rohaeni and Mrs. Titing). The findings indicate that while some consumers feel helped by the program due to reduced Eid expenses and cashback benefits, others express concerns regarding package transparency, potential misuse of funds, and the risk of price increases closer to Eid. Therefore, transparency, clear legality, and proper oversight are required to build trust and ensure the sustainability of such a savings scheme.

References

Abidin, Z., & Kurniawan, K. (2023). Tinjauan Hukum Islam Tentang Sistem Arisan Sembako. Jurnal Al Mujaddid Humaniora, 9(2), 10–19.

Aripin, A. J., Machendrawaty, N., & Herman, H. (2023). Implementasi Pendistribusian Dana ZIS melalui Program Rumah Singgah Cariu. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 8(1), 37–52.

Asnaini. (2021). Transaksi Bisnis Syariah dan Relevansinya dalam Praktik E-Commerce. Jurnal Al Amwal, 10.

Aziz, M. R. (2022). “Implementasi Etika Bisnis Islam dalam Dunia Usaha.” Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 4(2), 120–132.

Djakfar, M. (2020). Etika Bisnis dalam Islam. Pustaka Pelajar.

Dusuki, A. W., & Abdullah, N. I. (2021). “Maqasid al-Shariah, Maslahah, and Corporate Social Responsibility.” Journal of Islamic Social Sciences, 24(1), 25–45.

Fathurrahman, F. (2022). “Konsep Akad dalam Transaksi Ekonomi Syariah.” Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 3(1), 55–65.

Ghozali, I. (2021). Metodologi Penelitian Bisnis. Universitas Diponegoro Press.

Haneef, M. A. (2005). A Critical Survey of Islamization of Knowledge. IIIT.

Hidayat, S. (2023). “Akad Jual Beli dan Pembayaran Dalam Perspektif Hukum Ekonomi Syariah.” Al-Iqtishad: Jurnal Ilmu Ekonomi Syariah, 10(2), 221–236.

Iqbal, M., & Mirakhor, A. (2007). An Introduction to Islamic Finance: Theory and Practice. Wiley Finance.

INDRIANI, T. M. (2024). PERAN PERBANKAN SYARIAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA USAHA MIKRO KECIL DAN MENENGAH LEVEA BEAUTY STORE WANGON. Αγαn.

Islah, I., & Magdalena, E. (2023). Proses Pembuktian dan Penggunaan Alat-Alat Bukti Pada Tindak Pidana Pertambangan Tanpa Izin Pada Perusahaan. Legalitas: Jurnal Hukum, 15(2), 236–243.

Iswanaji, C., Khotijah, S. A., & Nafi’Hasbi, M. Z. (2021). Lembaga Keuangan Syariah Buku Ajar Konsentrasi Syariah. Penerbit Adab.

Kholid, M. (2021). “Cashback dalam Perspektif Hukum Islam: Antara Potongan Harga dan Hibah.” Jurnal Hukum Islam Indonesia, 3(2), 88–101.

Lubis, M. E., & Zuhirsyan, M. (2022). PERSPEKTIF ISLAM TERHADAP MUAMALAH ARISAN SEMBAKO LEBARAN DI KELURAHAN PERDAGANGAN KECAMATAN BANDAR KABUPATEN SIMALUNGUN. Prosiding Konferensi Nasional Social & Engineering Polmed (KONSEP), 3(1), 569–576.

Maulana, R. (2019). “Transparansi dan Akuntabilitas dalam Transaksi Muamalah.” Jurnal Ekonomi Islam, 6(1), 71–84.

Mulyadi, M. (2022). Fiqih Muamalah Kontemporer. Prenada Media.

Muslich. (2021). Akad dan Etika Bisnis dalam Islam. Jurnal Ekonomi dan hukum Syariah Islam, 15-25.

Purnama, P., & Nelson, F. M. (2021). Penerapan E-Court Perkara Pidana Sebagai Salah Satu Upaya Terwujudnya Integrated Judiciary Dalam Sistem Peradilan Pidana Di Indonesia. Jurnal Rechts Vinding: Media Pembinaan Hukum Nasional, 10(1), 97.

Putra, B. P. (2022). Literature Review Dalam Penelitian Ekonomi Syariah. Metodologi Penelitian Ekonomi Islam.

Raharjo. (2022). Risiko Gharar dalam Jual Beli Online. Jurnal Hukum Isalm dan Ekonomi Islam, 33-47.

Suhandoyo, S., Bhakti, R. A., & Azzahra, F. (2023). UPAYA KOPERASI SYARIAH MENINGKATKAN KESEJAHTERAAN ANGGOTA KOPERASI SYARIAH (Studi Kualitatif di Koperasi Simpan Pinjam dan Pembiayaan Syariah BMT Huwaiza Kecamatan Pancoran Mas Depok). Jurnal Pena Islam, 3(2), 29–49.

Sulasih, S., Novandari, W., & Setyanto, R. P. (2024). Analisis Penerapan Etika Bisnis Islam Dalam Komunikasi Pemasaran Produk Simpanan Simbakota di BMT Dana Mentari Muhammadiyah Purwokerto. Miftah: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(1), 1–17.

Umar, H. (2017). Metode Penelitian Kualitatif untuk Skripsi dan Tesis. Rajawali Pers.

Usman, M. (2019). “Evaluasi Implementasi Akad dalam Transaksi UMKM Syariah.” Jurnal Ekonomi dan Keuangan Islam, 5(1), 76–90.

Wahyuni, D. (2021). “Potensi Penipuan dalam Program Tabungan Non-Bank Syariah.” Jurnal Hukum Ekonomi Islam, 8(2), 33–47.

Yusuf, M. (2022). “Tinjauan Fiqih Terhadap Jual Beli Paket dengan Bonus.” Al-Iqtishodiyah: Jurnal Ekonomi Syariah dan Bisnis Islam, 5(1), 23–36.

Zain, M. (2022). Fiqih Muamalah Modern. Gema Insani.

Published

02-08-2025

How to Cite

Juwita, W., E. Mulya Syamsul, & Abu Syhabudin. (2025). MODEL CASH BACK JUAL BELI PAKET LEBARAN PERSPEKTIF EKONOMI SYARIAH . Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 11(04). Retrieved from https://www.jurnal.stie-aas.ac.id/index.php/jei/article/view/17924

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.