STRATEGI USAHA KECIL DAN MENENGAH (UKM) BERBASIS EKONOMI KREATIF PENGOLAHAN KOPI KABUPATEN ACEH TENGAH

Authors

  • Abdul Azizs Institut Agama Islam Negeri Takengon, Indonesia
  • Rosdaniah Rosdaniah Institut Agama Islam Negeri Takengon, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v6i1.3970

Abstract

Coffee processing carried out by the people of Central Aceh is part of an activity that can increase the income of coffee farmers. This activity is the role of Small and Medium Enterprises (UKM), because the existing coffee processing is people's coffee processing, the community is the actors who are members of community plantations. SMEs market their coffee through social media and creative business actors, the aim of which is to get buyers widely. In the midst of the current era of globalization, people have used social media a lot as a means of promotion and information, the aim of which is to bring their production closer to consumers.

References

Bismala, L. (2016). Model Manajemen Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Efektivitas Usaha Kecil Menengah. Jurnal Entrepreneur dan Entrepreneurship, 5(1), 19-26.

Hermanto, B., & Wahyuni, S. (2020). Strategi Pengembangan Kopi Arabika (Coffea Arabica) Terhadap Pendapatan Petani Di Desa Tiga Runggu Kecamatan Purba Kabupaten Simalungun. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian (Vol.3, No.1, pp. 732-745).

Ibrahim, M. (2016). Peran dinas koperasi dan usaha kecil menengah dalam pemberdayaan usaha kecil menengah di Kota Samarinda (Studi di Keluarahan Jawa Kecamatan Samarinda Ulu Kota Samarinda). Jurnal Ilmu Pemerintahan Universitas Mulawarman Samarinda, 4(1), 256-267.

Efendi, T. F., & Muliasari, D. (2021). Analisa Sistem Pembiayan Umum Koperasi Mitra Dhuafa Syariah Terhadap Perekonomian Anggota. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(03), 1889–1894. http://jurnal.stie-aas.ac.id/index.php/jei/article/view/3694

Sumadi, Feri Efendi, T., Agustini, T., & Aslama, S. (2021). Pengaruh Pelayanan Dengan Prinsip-Prinsip Syariah Terhadap Kepuasan Pasien Umum Rawat Jalan (Studi Kasus di Rumah Sakit Universitas Sebelas Maret Surakarta). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(03), 1774–1784. http://jurnal.stie-aas.ac.id/index.php/jie

Kementrian Koperasi Dan Usaha Kecil Dan Menengah Republic Indonesia, (2020), diakses Http://Www.Depkop.Go.Id/Read/Industri-Kopi-Terus-Bertumbuh-Ciptakan-Peluang-Bisnis .

Lahamid, Q. (2018). Hambatan dan Upaya Usaha Mikro Kecil Menengah (Ukm) Kreatif Berbasis Syariah Di Kota Pekanbaru. Jurnal Sosial Budaya, 15, 27-36.

Mila Fursiana Salma Musfiroh, M. S. I., Sarno Wuragil, M. M., & Sabrina, L. (2018). Kontribusi Perbankan Syari'ah Terhadap Perkembangan UMKM di Kecamatan Banjarnegara. Penerbit Mangku Bumi.

Perkebunan, D. (2015). Rencana Strategis Direktorat Jenderal Perkebunan Tahun 2015-2019.

Rokhmat Subagiyo, S. E. (2017). Metode penelitian ekonomi islam: konsep dan penerapan.

Solichin, E. (2010). Kontribusi Karakteristik Entrepreneurship dan Iklim Usaha terhadap Kemajuan Usaha (Studi pada Agroindustri Pangan pada Skala Usaha Kecil di Kediri). JSEP (Journal of Social and Agricultural Economics), 4(2), 39-49.

Sri Tjondro Winarno, D. (2019). Ekonomi Kopi Rakyat Robusta Di Jawa Timur. Sidoarjo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Downloads

Published

2021-12-28

How to Cite

Azizs, A., & Rosdaniah, R. (2021). STRATEGI USAHA KECIL DAN MENENGAH (UKM) BERBASIS EKONOMI KREATIF PENGOLAHAN KOPI KABUPATEN ACEH TENGAH. JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 6(1), 95–101. https://doi.org/10.29040/jie.v6i1.3970

Citation Check