PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL DALAM PENJUALAN PRODUK SR12 PERSPEKTIF EKONOMI ISLAM (Studi Strategi Pemasaran Elsko Store Bengkulu)

Authors

  • Ika Saputri Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam/Ekonomi Syariah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
  • Supardi Mursalin Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam/Ekonomi Syariah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
  • Andi Harpepen Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam/Ekonomi Syariah, Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jie.v8i3.14741

Abstract

The aim of this research is to determine the marketing strategy for selling SR12 products via social media from an Islamic economic perspective. The method used is a qualitative method with a qualitative descriptive approach. Data collection techniques use field research. The data type consists of primary data and secondary data. Data analysis is carried out by recording and interpreting it, then analyzing it using a deductive mindset. The research results show that the marketing strategy used by Elsko Store Bengkulu is First, the products sold include skincare/cosmetics, bodycare, herbal products and children's products. Second, guaranteeing the availability of goods is always ready stock. Third, the prices sold on social media are the same as the prices sold in stores because they follow the company's SOP. Fourth, use a shipping expedition to send consumer orders. Fifth, utilize social media such as WhatsApp, Facebook, Instagram and TikTok. In an Islamic economic perspective, the marketing strategy used meets the characteristics of sharia marketing, namely: Saleh (Rabbaniyah), Ethical (Akhlaqiyyah), Realistic (Al-Waqiiyyah) and Humanist. Keywords : Marketing Strategy, Social Media, Islamic Economy

References

Agustim, W. (2018). Segmentation, Targeting And Positioning Analysis By Broadcasting Program Radio Mitra 97,0 Fm Batu City Warter Agustim Universitas Tribhuwana Tunggadewi. Jurnal Universitas Tribhuwana Tunggadewi, 1(3), 1–11.

Agustini, N. K. Y. (2003). Segmentasi Pasar, Penentuan Target dan Penentuan Posisi. Equilibrium, Jurnal Ekonomi-Manajemen-Akuntansi, 1(2), 91–106.

Al Fasiri, M. J., Nurjati, N., & Dapiah, D. (2021). Implementasi Karakter Marketing Syariah Dalam Meningkatkan Kepuasan Konsumen. Inklusif (Jurnal Pengkajian Penelitian Ekonomi Dan Hukum Islam), 6(2), 113

Ernawati, F. A., & Ali, H. (2024). Pengaruh Strategi Pemilihan Pasar, Diferensiasi Produk, dan Aliansi Strategis terhadap Keunggulan Bersaing. Jurnal Siber Multi Disiplin (JSMD), 2(1), 12.

Fauzanah, N., Muhimmah, U. U., & Laksono, M. A. (2021). Konsep Pemasaran Melalaui Media Sosial Perspektif Hukum Islam. Jurnal Kajian Hukum Islam, 6(1), 195. https://doi.org/10.15575/Hikamuna.v3i2.19346

Gumilang, R. R. (2019). Implementasi Digital Marketing Terhadap Peningkatan Penjualan Hasil Home Industri. 10(1), 11.

Hadi, S. (2019). Strategi Penetapan Harga Komoditas Dalam Perspektif Ekonomi Syariah. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi,Keuangan&Bisnis Syariah, 1(2), 194.

Hernanta, R. F. (2018). Analisis Strategi Distribusi ( Studi Pada Distributor Pt . Unilever Indonesia , Tbk Area Kota Batu ). Jurnal Ilmia Mahasiswa, 6(2), 4.

Katartajaya, H. (2006). Syariah Marketing d. 108–111.

Nirwana, S., & Rahim, R. (2020). Strategi Mewujudkan Pasar Niaga Daya Menjadi Pasar Islami Berbasis Fast (Fathonah, Amanah, Siddiq, Tabliq) Di Daya Kota Makassar. Ar-Ribh : Jurnal Ekonomi Islam, 3(1), 6. https://doi.org/10.26618/jei.v3i1.3299

Nurhayaty, E., Pramularso, E. Y., Marginingsih, R., & Susilowati, I. H. (2022). Pelatihan Membuat Media Promosi Sederhana dengan Aplikasi Canva di Yayasan Desa Hijau. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 70.

Pratiwi Sitorus, A. (2022). Mekanisme Penetapan Harga (Price) Dan Kebijakan Penentuan Keuntungan (Profit) Ditinjau Dari Perspektif Ekonomi Islam. Attanmiyah : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam , 1(1), 44–59.

Putri, M. A., & Oktafia, R. (2021). Strategi pemasaran syariah dalam meningkatkan daya saing umkm kerupuk desa tlasih tulangan sidoarjo. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 4(November), 432.

Rachman, G. G., & Yuningsih, K. (2010). Pengaruh Biaya Distribusi Dan Saluran DistribusiTerhadap Volume Penjualan(Studi Pada Sari Intan Manunggal Knitting Bandung). Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis, 10(2)(September 2010), 151–175.

Rizki Utami, & Unun Roudlotul Janah. (2022). Analisis Marketing Syariah Terhadap Strategi Pemasaran Keripik Tempe De Yati Madiun. Niqosiya: Journal of Economics and Business Research, 2(2)

Rusmadi. (2016). Analisis Strategi Pemasaran Bisnis Modern. Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(4), 2–3.

Secapramana, V. H. (2020). Model Dalam Strategi Penetapan Harga. Ubaya, 9(1), 30–43.

Suciana, Deyana Ayu & Syahputra,E.(2023). Analisis Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Penjualan Produk Pada Resto Dan Pusat Oleh-Oleh Putra Nirwana Magetan Di Era Pandemi Covid. Publikasi Ilmu Manajemen Dan E-Commerce, 2(2), 100.

Susilowati, D. (2010). Efektivitas Sistem Distribusi Pupuk di Kabupaten Malang. Jurnal Ekonomika Bisnis, 02, 409–430.

Winarto, H. (2011). Strategi Pemasaran. Ilmiah Ekonomika, 14(3), 109–145.

Yulyana, R., Hidayat, A. R., & Tresnati, R. (2016). Pengaruh Bauran Pemasaran Islami (Islamic Marketing Mix) terhadap Peningkatan Jumlah Muzakki pada RZ Kantor Cabang Bandung Antapani (Studi Survey pada Muzakki Kecamatan Antapani). Jurnal Prosiding Hukum Ekonomi Syariah, 2(2), 727.

Elsa Wijayanti, wawancara, 2024

Evi Monaliza, wawancara, 2024

Feti, wawancara, 2024

Mei Alfiani Hanipah, wawancara, 024

Munthamah, wawancara, 2024

Tami, wawancara, 2024

Downloads

Published

2024-09-09

How to Cite

Saputri, I., Mursalin, S., & Harpepen, A. (2024). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL DALAM PENJUALAN PRODUK SR12 PERSPEKTIF EKONOMI ISLAM (Studi Strategi Pemasaran Elsko Store Bengkulu). JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 8(3). https://doi.org/10.29040/jie.v8i3.14741

Issue

Section

Articles

Citation Check