Pengelolaan Hotel Berdasarkan Konsep Syaria (Studi Kasus Hotel Al-Badar Makassar)

Authors

  • Rachmat Sugeng Universitas Fajar, Indonesia
  • Edwin Basmardst Universitas Fajar

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v7i3.3625

Keywords:

Hotel Al-Badar Makassar, Criteria of Shariah hotels Hilal 1 and Hilals 2, Fatwa DSN-MUI, PERMEN No 2 2014.

Abstract

Hotel Al-Badar Makassar as one of the sharia business concept that was founded on the basis of several reasons. One of them is to enforce Islamic rule with sharia label. Hotel Al-Badar Makassar in running its business activities always apply the principles of sharia that support the high values of Islamic religion. This research uses descriptive qualitative method. Primary data in this research obtained through observation, interview, and literature study. While the secondary data obtained from existing sources in the form of history of research sites. The result of the research shows that Hotel Al-Badar Makassar can not be said as Shariah Hotel because it has not fulfill the standard set by Fatwa DSN-MUI Number 108/DSN-MUI/X/2016 concerning Guidelines for the Implementation of Tourism Based on Sharia Principles and the Regulation of the Minister of Tourism and Creative Economy of the Republic of Indonesia No. 2 of 2014 concerning Guidelines for the Implementation of Sharia Hotel Business, Criteria of Hotels sharia Hilal 1 and Criteria of Hotels Sharia Hilal 2, as required by sharia hotels in running their business.

References

Aisyah. (2014). Antara Akhlak Etika dan Moral. Skripsi. Universitas Islam Negeri Alauddin. Makassar.

Djakfar. (2007). Agama, EtikadanEkonomi: Wacana Menuju Pengembangan Ekonomi Rabbaniyah. Skripsi. Universitas Islam Negeri. Malang.

Fahmiyah. (2017). Penilaian Kinerja Bisnis Berbasis Syariah†(Studi Kasus di Hotel Al-Badar Makassar). Skripsi. Universitas Hasanuddin. Makassar.

Feroza, F. (2016). Penerapan Prinsip Syariah Dalam Pengelolaan Pelayanan Dan Produk Syariah Pada Hotel Pundawa Syariah Purwokerto. Skripsi Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.

Fatwa DSN-MUI, Nomor 108/DSN-MUI/X/2016. “pedoman penyelenggaraan pariwisata berdasarkan prinsip syariah.

http://www.lepank.com/2012/08/pengertian-konsep-menurut-singarimbun.html?m=1

Ismayanti, S. (2017). Analisis Pengelolaan Hotel Al-Badar Makassar Syariah di Kota Makassar. Jurnal Iqtisaduna, (Online), Vol. 2 No. 1, (http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/Iqtisaduna/article/view/2398, diakses 03 September 2017).

Kartini. (2013). Faktor-faktor yang Mempengaruhi KeputusanTamu Hotel Dalam Menggunakan Layanan Namira Hotel Syariah Yogyakarta. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga. Yogyakarta.

Marni. (2016). Penerapan Nilai-Nilai Etika Bisnis Islam di Hotel Al-Badar Syariah Makassarâ€. Skripsi. Universitas Islam Negeri Alauddin. Makassar.

Maulana. (2013). Sistem Pelayanan Hotel yang Berbasis Syari’ah Ditinjau Menurut Ekonomi Islam (Studi Kasus Hotel Aziza Pekanbaru). Skripsi. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim. Riau.

Mujid A. (2016). Analisis Terhadap Konsep Syariah Pada Industri Perhotelan di Indonesia

Peraturan menteri pariwisata dan ekonomi kreaif RI., Nomor 2 tahun 2014. “Tentang penyelenggaraan usaha hotel syariahâ€.

Rianto. (2011). Lembaga Keuangan Syariah (Bandung: PustakaSetia, 2012), http://avenuegold.blogspot.com/2011/01/ciri-etos-kerja-muslim.html.

Sabri, F A. (2010). Perkembangan Hotel Syariah di Indonesia : Mengonsep Pariwisata Islamiâ€. Jurnal KARSA,Vol. XVIII No. 2.

Syarifuddin, (2015). Analisis Produk Pelayanan Dan Pengelolaan Bisnis Perhotelan Syariah Pada Hotel Syariah Wali Songo Surabaya. Skripsi Universitas Islam Sunan Ampel Surabaya.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta: Bandung.

Waritz A. (2009). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Penerapan Prinsip-Prinsip Syariah Terhadap Minat Konsumen Hotel Syariahâ€(Studi Kasus Pada Hotel Graha Agung Semarang). Skripsi Institut Agama Islam Negeri Walisongo Semarang.Penulisan naskah dan sitasi yang diacu dalam naskah ini disarankan menggunakan aplikasi referensi (reference manager) seperti Mendeley, Zotero, Reffwork, End note dan lain-lain.

Downloads

Published

09-11-2021

How to Cite

Sugeng, R., & Basmardst, E. (2021). Pengelolaan Hotel Berdasarkan Konsep Syaria (Studi Kasus Hotel Al-Badar Makassar). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(3), 1717–1721. https://doi.org/10.29040/jiei.v7i3.3625

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.