Factors Affecting Disclosure of Islamic Social Reporting on Companies Listed In Jakarta Islamic Index 2017-2019

Authors

  • Purnama Putra Universitas Islam 45, Indonesia
  • Rika Aryanti Universitas Islam 45, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v7i3.3451

Keywords:

Jakarta Islamic Index, Disclosure, Islamic Social Reporting

Abstract

This study aims to determine the effect of company size, profitability, Islamic securities, liquidity and leverage on the disclosure of Islamic Social Reporting in companies listed on the Jakarta Islamic Index (JII) for the 2017-2019 period. The data used are the financial statements of companies listed on the Jakarta Islamic Index during the 2017-2019 period. Data were analyzed using multiple linear regression. The sample in this study were 17 companies that were consistently listed on the Jakarta Islamic Index for the 2017-2019 period. Samples were taken using purposive sampling technique. This study indicate that company size has a significant positive effect, profitability, Islamic securities liquidity and leverage have no significant positive effect on the disclosure of Islamic social reporting. Meanwhile, simultaneously company size, profitability, Islamic securities, liquidity and leverage have a significant positive effect on the disclosure of Islamic social reporting.

Author Biographies

Purnama Putra, Universitas Islam 45

Islamic Banking 1st

Rika Aryanti, Universitas Islam 45

Accounting

References

Affandi, H., & Nursita, M. (2019). Profitabilitas, Likuiditas, Leverage, dan Ukuran Perusahaan: Sebuah Analisis Islamic Social Reporting (ISR) pada Perusahaan yang Terdaftar di JII. Majalah Ilmiah Bijak, 16(1), 1–11. https://doi.org/10.31334/bijak.v16i1.318

Astuti, A. Y., Nuraina, E., & Wijaya, A. L. (2017). Pengaruh Ukuran Perusahaan dan Leverage Terhadap Manajemen Laba. The 9th FIPA: Forum Ilmiah Pendidikan Akuntansi - Universitas PGRI Madiun, 5(1), 501–514.

Astuti, T. P. (2014). Faktor – faktor yang mempengaruhi pengungkapan Islamic Social Reporting (ISR) pada bank syariah di Indonesia [Universitas Muhammadiyah Surakarta]. In naskah publikasi UMS. http://eprints.ums.ac.id/29266/17/NASKAH_PUBLIKASI.pdf

Dewi, M. A., & Putri, C. M. (2018). Analisis Yang Memengaruhi Pengungkapan Islamic Social Reporting. Reviu Akuntansi Dan Bisnis Indonesia, 2(2), 107–115. https://doi.org/10.18196/rab.020225

Faizah, Y. L. N., Suyono, E., & Ramadhanti, W. (2015). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas, Size dan Leverage Perusahaan terhadap Yield Obligasi dengan Peringkat Obligasi Sebagai Variabel Intervening. AKUNTABEL, 5(1).

Faroh, N. (2019). Pengaruh Penerbitan Surat Berharga Syariah, Ukuran Bank Syariah, Profitabilitas, dan Ukuran Dewan Pengawas Syariah Terhadap Tingkat Pengungkapan Islamic Socil Reporting Pada Bank Umum Syariah Tahun 2013-2017. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Ghazali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete dengan IBM SPSS 23 (Vol. VIII). Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hendaryadi, Yusniar, M. W., & Hadi, A. (2018). Pengaruh Tingkat Suku Bunga, Bond Rating, Ukuran Perusahaan, Debt To Equity Ratio (DER) Terhadap Yield To Maturity Obligasi Korporasi Di BEI Periode Tahun 2010-2012. Jurnal Wawasan Manajemen, 6(3), 209–309.

Herawati, Rawi, & Destina, R. (2019). Pengaruh ROA dan Ukuran Dewan Pengawas Syariah Terhadap Islamic Social Reporting Pada Bank Umum Syariah. Jurnal Akuntansi, 14(1), 1–12.

Kalbuana, N., Sutadipraja, M. W., Purwanti, T., & Santoso, D. (2019). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas Dan Leverage Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting (Studi Empiris pada Perusahaan yang Terdaftar di JII Tahun 2010-2012). AKTSAR, 2(2), 233–248.

Karomah, U., Nurlaela, S., & Suhendro. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Islamic Social Reporting. Jurnal Ekonomi Paradigma, 19(02), 141–147.

Lestari, S. (2016). Pengaruh Tingkat Profitabilitas, Likuiditas, Leverage, Ukuran Perusahaan dan Umur Perusahaan Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting pada Perbankan Syariah Indonesia Tahun 2010-2014. In Jurnal Akuntansi Universitas Negeri Surabaya (Vol. 4, Issue 2).

Novrizal, M. F., & Fitri, M. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengungkapan Corporate Social Responbility (CSR) pada Perusahaan yang Terdaftar di Jakarta Islamic Index ( JII ) tahun 2012- 2015 dengan Menggunakan Islamic Social Reporting (ISR) Index sebagai Tolok Ukur. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi (JIMEKA), 1(2), 177–189.

Nuraeni, A., & Rini. (2019). Faktor faktor yang mempengaruhi pengungkapan Islamic Social Reporting. JEBI (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam), 4(1), 1–7.

Oktaviana, T. R. I. A. (2019). Analisis Pengaruh Mekanisme Corporate Governance , Surat Berharga Syariah Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting ( ISR ) Pada Bank Syariah di Indonesia.

Otoritas Jasa Keuangan. (2019). Roadmap Pengembangan Keuangan Syariah 2017-2019. In Roadmap Pengembangan Keuangan Syariah 2017-2019.

Otoritas Jasa Keuangan. (2020). Snapshot Perbankan Syariah Per Juni 2020. Snapshot Perbankan Syariah, 1–6.

Pernanu, I. G., & Putra, P. (2016). Pengaruh Motivasi dan Kepuasan Kerja terhadap Kualitas Pelayanan : Survey pada Karyawan BTN Kantor Cabang Syariah Kota Bekasi. Maslahah, 7(2), 15–32.

Putra, P., & Finarti, A. (2015). Implementasi Maqashid Al- Syari ’ah Terhadap Pelaksanaan CSR Bank Islam : Studi Kasus Pada korporasi , yang kemudian menjadi sangat bermanfaat untuk meningkatkan. Share, 4(1), 37–66.

Putra, P., & Hasanah, M. (2018). Pengaruh Pembiayaan Mudharabah, Musyarakah, Murabahah, Dan Ijarah Terhadap Profitabilitas 4 Bank Umum Syariah Periode 2013-2016. Jurnal Organisasi Dan Manajemen, 14(2), 140–150. https://doi.org/10.33830/jom.v14i2.159.2018

Rahayu, T. P. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pengungkapan Islamic Social Reporting (ISR) (Studi Empiris Pada Perusahaan yang Terdaftar di Jakarta Islamic Index (JII) Periode 2010-2013). 1–112.

Ramadhani, F. (2016). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Leverage Dan Ukuran Dewan Pengawas Syariah Terhadap Pengungkapan Islamic Socil Reporting (Studi Empiris Pada Bank Umum Syariah di Indonesia Tahun 2010-2014). JOM Fekon, 3(1), 2487–2500.

Rosiana, R., Arifin, B., & Hamdani, M. (2015). Pengaruh ukuran perusahaan, profitabilitas, leverage, dan islamic governance score terhadap pengungkapan islamic social reporting (Studi Empiris pada Bank Umum Syariah di Indonesia Tahun 2010-2012). Esensi: Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 5(1).

Rosiana, R., Arifin, B., & Hamdani, M. (2016). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Leverage, Dan Islamic Governance Score Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting (Studi Empiris pada Bank Umum Syariah di Indonesia Tahun 2010-2012). Esensi, 5(1), 87–104. https://doi.org/10.15408/ess.v5i1.2334

Siddi, P., Widiastuti, L., & Chomsatu, Y. (2019). Pengungkapan Islamic Social Reporting (ISR) Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Surakarta Manajemen Journal, 1(1), 8–10.

Siregar, S. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif : Dilengkapi Perbandingan Perhitungan Manual Dan SPSS. Prenadamedia Group.

Susanti, E., & Nurhayati, P. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Islamic Social Reporting Perusahaan-Perusahaan Yang Terdaftar Pada Indeks Saham Syariah Indonesia (Issi) Tahun 2011-2012. Jurnal Akuntansi, 2(2), 356–368.

Umiyati, & Baiquni, M. D. (2018). Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Dan Leverage Terhadap Islamic Social Reporting Pada Bank Umum Syariah Di Indonesia. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Islam, 6(1), 85–104. https://doi.org/10.35836/jakis.v6i1.10

Widiyanti, N. W., & Hasanah, N. T. (2017). Analisis Determinan Pengungkapan Islamic Social Reporting (ISR) (Studi Kasus Pada Perusahaan yang Terdaftar pada Jakarta Islamic Index Tahun 2011 - 2015). BISNIS : Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 5(2), 239. https://doi.org/10.21043/bisnis.v5i2.3013

Wulansari, T. S. (2019). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas Dan Leverage Terhadap Pengungkapan Islamis Social Reporting (ISR) Pada Perusahaan Yang Terdaftar Di Jakarta Islamic Index (JII) [Perbanas]. In artikel ilmiah Perbanas. http://eprints.perbanas.ac.id/4811/52/ARTIKEL ILMIAH.pdf

Downloads

Published

26-10-2021

How to Cite

Putra, P., & Aryanti, R. (2021). Factors Affecting Disclosure of Islamic Social Reporting on Companies Listed In Jakarta Islamic Index 2017-2019. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(3), 1206–1214. https://doi.org/10.29040/jiei.v7i3.3451

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.