PENERAPAN ANALISIS SWOT SEBAGAI STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA INDUSTRI KERAJINAN ROTAN (Studi pada Desa Trangsan Kecamatan Gatak Kabupaten Sukoharjo)

Authors

  • Silfia Oknita Puspitasari ITB AAS INDONESIA SURAKARTA, Indonesia
  • Wikan Budi Utami ITB AAS INDONESIA SURAKARTA, Indonesia
  • Suprihati Suprihati ITB AAS INDONESIA SURAKARTA, Indonesia

Keywords:

SWOT Analysis, Strategy, Business Development

Abstract

This study aims to determine the application of SWOT Analysis as a business development strategy for the rattan handicraft industry in Trangsan Village, Gatak District, Sukoharjo Regency. This research uses qualitative research methods with data collection techniques in the form of interview, questionnaires, observations and documentations. The data analysis technique used is the SWOT Analysis technique. The results of this study indicate that the rattan handicraft industry is located in quadrant I, namely growth. Where this quadrant is a very profitable situation for the company because strengths and opportunities can be utilized at the same time and are able to overcome the weaknesses and threats that exist within the company.

Author Biography

Silfia Oknita Puspitasari, ITB AAS INDONESIA SURAKARTA

Prodi Akuntansi

References

Arsyad, Azhar. 2016. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Bilung, Septinor. 2016. Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran Sepeda Motor Honda pada CV. Semoga Jaya di Area Muara Wahau. Kabupaten Kutai Timur. 4(1): 116-127

David, F.R. 2014. Manajemen Strategis: Konsep-Konsep. Jakarta: Indeks

Djamal, Sanusi. 2012. Rotan Kekayaan Belantara Indonesia. Surabaya: Brilian Internasional

Fatimah, Fajar Nur’aini Dwi. 2017. Teknik Analisis SWOT. Yogyakarta: Quadrant

Hidayati, Ulfa. 2018. Penerapan Analisis SWOT sebagai Strategi Pengembangan Usaha dalam Perspektif Islam (Studi Kasus pada Desa Jatirenggo Kecamatan Pringsewu Kabupaten Pringsewu). Skripsi. Lampung: Program Studi Ekonomi Syariah Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Husein, Umar. 2014. Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada

Idris, Mariani. 2014. Strategi Pengembangan Produk Olahan Rotan Industri Meubel Kaili Jaya di Kota Palu. Jurnal Ekonomi dan Bisnis 2(1): 85-90

Mariantha, N. 2018. Manajemen Biaya (Cost Management). Sulawesi Selatan: Celebes Media Perkasa

Maulana, Achmad, dan Rita Suharno. 2016. The Analysis of Affecting Factors to the Export of Rattan Furniture Indonesia in the International Market. International Journal of Science and Research (IJSR) 5(10): 14-19.

Moeleng. L. J. 2017. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Nana, Syaodih. 2012. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Nisak, Z. 2013. Analisis SWOT Untuk Menentukan Strategi Kompetitif. Jurnal Unisla 2(4): 1-8.

Nuning, S. & Kawiji. 2013. Pengembangan Usaha Kerajinan Rotan (Pendekatan Action Research) Studi Kasus di UKM Rotan Desa Trangsan Kecamatan Gatak Kabupaten Sukoharjo. Jurnal Inovasi dan Kewirausahaan 2.1 (2013): 9-18.

Rangkuti, Freddy. 2017. Analisis SWOT Tehnik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama

Sugiyono. 2019. Metodologi Penelitian Kuantitatif & Kualitatif. Bandung: CV.ALFABETA

Suryatama, Erwin. 2014. Analisis SWOT. Surabaya: Kata Pena

Yunus, Eddy. 2016. Manajemen Strategi. Edisi Pertama. Yogyakarta: Andi

Downloads

Published

2022-07-04

How to Cite

Puspitasari, S. O., Utami, W. B., & Suprihati, S. (2022). PENERAPAN ANALISIS SWOT SEBAGAI STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA INDUSTRI KERAJINAN ROTAN (Studi pada Desa Trangsan Kecamatan Gatak Kabupaten Sukoharjo). Jurnal Akuntansi Dan Pajak, 23(1), 483–500. Retrieved from https://www.jurnal.stie-aas.ac.id/index.php/jap/article/view/5785

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>