Pengaruh Media Promosi Perbankan Syariah Terhadap Minat Menabung Masyarakat di Bank Syariah Indonesia Kudus

Authors

  • Venomena Candrakuncaraningsih Institut Agama Islam Negeri Kudus, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v8i2.5771

Abstract

The purpose of this study is to explain how the promotion media for Sharia banks affects people's interest in saving at Indonesia Sharia Bank Kudus. This research focuses on promotion media through newspapers, television, and the internet. Quantitative description method is the method used in this study with linear regression as the analysis technique. The data is sourced from primary data through a questionnaire (questionnaire) distributed to the public. The results of the study explain that television and internet variables are still promotion media that still have a major influence on people's interest in saving at the Indonesia Sharia Bank Kudus. While the newspaper variable is a promotion media that has a lower influence, it shows that newspapers are no longer a powerful medium for promotion for the Indonesia Sharia Bank Kudus.

References

Afdilla, S. (2021). Pengaruh Promosi Dan Pengetahuan Tentang Perbankan Syariah Terhadap Minat Masyarakat Memilihbank Syariah. Jurnal Ekonomi & Perbankan Syariah, 1(1, Mei).

Fadillah, A. N., Saenan, D., & Muchtasib, A. B. (2020). Analisis Pengaruh Promosi Digital Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Perbankan Syariah Dalam Berbelanja Online Dengan Religiusitas Sebagai Variabel Moderasi. Account: Jurnal Akuntansi Keuangan Dan Perbankan, 7(1).

Fithriah, N. (2018). Innovation Of Islamic Banking Industry As An Alternative Islamic Economic Development In Indonesia. Jurnal Jurisprudence, 7(2), 132–141.

Fitria, S. E., & Ariva, V. F. (2018). Analisis Faktor Kondisi Ekonomi, Tingkat Pendidikan Dan Kemampuan Berwirausaha Terhadap Kinerja Usaha Bagi Pengusaha Pindang Di Desa Cukanggenteng. Jurnal Manajemen Indonsia, 18(3), 197–208.

Humaidi, M. A. (2021). Hubungan Komunikasi Pemasaran Dengan Minat Menabung Nasabah Di Bank Bri Kcp Samudera Banjarmasin. Jurnal Mutakallimin: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1).

Jaya, T. J. (2020). Branding Perbankan Syariah Melalui Produk-Produk Pendanaan. Islamic Banking: Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Perbankan Syariah, 6(1), 69–80.

Majhaf, S. A. (2020). Pengaruh Promosi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Menabung Masyarakat Kelurahan Siranindi Di Bank Muamalat Indonesia Palu Sulawesi Tengah. Al-Kharaj: Journal of Islamic Economic and Business, 2(1), 16–33.

Matondang, A. (2018). Pengaruh Antara Minat dan Motivasi Dengan Prestasi Belajar. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 24–32.

Mujib, A. (2016). Manajemen Strategi Promosi Produk Pembiayaan Perbankan Syariah. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 1(1).

Nengsih, T. A., Arsa, A., & Putri, P. S. (2021). Determinan minat menabung masyarakat di Bank Syariah: Studi empiris di kota Jambi. Journal of Business and Banking, 11(1), 93–111.

Ortega, D., & Alhifni, A. (2017). Pengaruh Media Promosi Perbankan Syariah Terhadap Minat Menabung Masyarakat Di Bank Syariah. Equilibrium, 5(01), 87–98.

Pradesyah, R., & Putri, S. (2021). Trend Of Sharia Banking Financial Performance In The Pandemic Time Covid 19. Proceeding International Seminar Of Islamic Studies, 2(1), 36–46.

Putra, M. D., Ningsih, G. R., & Amelia, F. (2021). Analisis Minat Masyarakat Menabung Emas Pada Unit Pegadaian Syariah Selayo Solok. Al-Bank: Journal of Islamic Banking and Finance, 1(1), 41–48.

Satiti, E. M., Nuryanti, A., Prasetyowati, I., Risnanti, F., Lestari, E. W., & Hafida, S. H. N. (2021). Adaptasi Siswa Terhadap Proses Pembelajaran Sebagai Bentuk Upaya Mitigasi Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Elementary: Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 60–65.

Supriyadi, A. (2018). Bank Syariah Dalam Perspektif Filosofis, Yuridis Dan Sosiologis Bangsa Indonesia. MALIA: Journal of Islamic Banking and Finance, 1(1).

Syafrina, N., & MANIK, S. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Masyarakat Non Muslim Menabung Di Pt. Bank Syariah Mandiri. JEBI (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam), 3(1), 59–70.

Ulya, Z. (2020). Pengaruh Kepercayaan Dan Promosi Terhadap Minat UMKM Mengambil Pembiayaan Perbankan Syariah Di Kota Langsa. Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 9(3), 352–366.

www.ojk.go.id

Downloads

Published

06-07-2022

How to Cite

Candrakuncaraningsih, V. (2022). Pengaruh Media Promosi Perbankan Syariah Terhadap Minat Menabung Masyarakat di Bank Syariah Indonesia Kudus. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(2), 1724–1728. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i2.5771

Citation Check