Peningkatan Keputusan Berinvestasi melalui Literasi Keuangan pada Generasi Z sebagai Upaya Persiapan Resesi 2023

Sri Mulyono, Mohammad Sawir, Bambang Surahman, Erna Hendrawati, Nurhidayati Nurhidayati

Abstract


The 2023 recession is currently a hot topic of discussion, especially in economic discussion forums. The 2023 recession requires efforts to prevent and reduce risks so that the impact is not too pronounced, especially for Generation Z from middle to lower economic families who are certainly very affected. This study aims to test and analyze the improvement of investment decisions through financial literacy in generation z as an effort to prepare for the 2023 recession. This research is a quantitative study by distributing questionnaires to respondents. The sample of this research is 100 generation Z whose sampling is done randomly. The questionnaire used has been tested for validity and reliability. The investment decision variable is measured by indicators of the level of expected return, the level of risk and the relationship between return and risk. While the financial literacy variable is measured by indicators of basic knowledge of financial management, credit management, savings and investment management. The data collected were analyzed by simple linear regression using SPSS version 23. The results of this study indicate that financial literacy has a positive and significant impact on the investment decisions of generation z, especially as an effort to prepare for the 2023 recession. These findings explain that if generation z wants to improve decisions In investing, Generation Z must also improve their financial literacy.

Full Text:

PDF

References


Arianti, B. F. (2020). Pengaruh Pendapatan dan perilaku keuangan terhadap literasi keuangan melalui keputusan berinvestasi sebagai variabel intervening. Jurnal Akuntansi, 10(1), 13-36.

Azizah, N. S. (2020). Pengaruh literasi keuangan, gaya hidup pada perilaku keuangan pada generasi milenial. Prisma (Platform Riset Mahasiswa Akuntansi), 1(2), 92-101.

Bangun, V. L. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan, Persepsi Risiko dan Overconfidence terhadap Keputusan Investasi (Studi Kasus pada Generasi Milenial di Yogyakarta).

Dewi, N. N. S. R. T., Adnantara, K. F., & Asana, G. H. S. (2017). Modal investasi awal dan persepsi risiko dalam keputusan berinvestasi. JIA (Jurnal Ilmiah Akuntansi), 2(2).

Firdaus, R. G. (2020). Pengaruh risiko, return, dan perekonomian Indonesia terhadap keputusan berinvestasi saat Covid-19. Jurnal Pasar Modal dan Bisnis, 2(2), 115-128.

Fitriyani, P. (2018). Pendidikan karakter bagi generasi Z. Prosiding Konferensi Nasional Ke-7 Asosiasi Program Pascasarjana Perguruan Tinggi Muhammadiyah Aisyiyah (APPPTMA). Jakarta, 23-25.

Gustika, G. S., & Yaspita, H. (2021). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Keputusan Investasi Mahasiswa STIE Indragiri Rengat. J-MAS (Jurnal Manajemen dan Sains), 6(1), 261-269.

Krisnawati, A. (2019). Analisis Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Keputusan Investasi pada Masyarakat Kota Bandung. Almana: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 3(2), 301-312.

Kristanti, A. (2021). Risiko dan Kinerja Keuangan Perusahaan Asuransi Sebelum dan Setelah Resesi Ekonomi Tahun 2018 (Studi Pada Perusahaan Asuransi yang Telah Terdaftar pada Bursa Efek Indonesia) (Doctoral dissertation, STIE PGRI Dewantara).

Landang, R. D., Widnyana, I. W., & Sukadana, I. W. (2021). Pengaruh Literasi keuangan, Perilaku Keuangan dan Pendapatan terhadap Keputusan Berinvestasi Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Mahasaraswati Denpasar. EMAS, 2(2).

Margaretha, F., & Pambudhi, R. A. (2015). Tingkat literasi keuangan pada mahasiswa S-1 fakultas ekonomi. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 17(1), 76-85.

Mendari, A. S., & Kewal, S. S. (2013). Tingkat literasi keuangan di kalangan mahasiswa STIE MUSI. Jurnal Economia, 9(2), 130-140.

Muryani, D., & Rinaldi, E. S. (2013). Pentingnya Investasi dalam Pertumbuhan Ekonomi. J-SEA Journal Socio Economics Agricultural, 8(1), 53-61.

Purnomo, A., Asitah, N., Rosyidah, E., Septianto, A., Daryanti, M. D., & Firdaus, M. (2019). Generasi Z sebagai Generasi Wirausaha.

Santoso, G., & Triwijayati, A. (2018). Gaya pengambilan keputusan pembelian pakaian secara online pada generasi Z Indonesia. Jurnal Ilmu Keluarga & Konsumen, 11(3), 231-242.

Soemartini, S. (2020, December). Resesi Perekonomian Indonesia dan Globalisasi Dampak dari Covid 19. In Prosiding Seminar Nasional Statistika| Departemen Statistika FMIPA Universitas Padjadjaran (Vol. 9, pp. 31-31)

Soraya, E., & Lutfiati, A. (2020). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi literasi keuangan. Kinerja, 2(02), 111-134.

Sumtoro, A., & Anastasia, N. (2015). Perilaku keuangan dalam pengambilan keputusan berinvestasi properti residensial di Surabaya. Finesta, 3(1), 41-45.

Susanti, A., & Ardyan, E. (2018). Tingkat pendidikan, literasi keuangan, dan perencanaan keuangan terhadap perilaku keuangan UMKM di Surakarta. Telaah Bisnis, 18(1).

Tandelilin, E. (2010). Dasar-dasar manajemen investasi.

Upadana, I. W. Y. A., & Herawati, N. T. (2020). Pengaruh literasi keuangan dan perilaku keuangan terhadap keputusan investasi mahasiswa. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Humanika, 10(2), 126-135.

Yushita, A. N. (2017). Pentingnya literasi keuangan bagi pengelolaan keuangan pribadi. Nominal: Barometer Riset Akuntansi dan Manajemen, 6(1), 11-26.




DOI: http://dx.doi.org/10.29040/jap.v23i2.7297

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Akuntansi dan Pajak, ISSN 1412-629X l E-ISSN 2579-3055

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
web analytics

pengeluaran macau